Anmeldelse: Hallo!

Søren Hauch-Fausbøll og Sunniva Byvad leder på charmerende vis publikum gennem en blanding af en klovneforestilling og en poetisk gang kropsteater

Anmeldelse af Thomas Hauger

”0. klasse den vej”, stod der på et lille håndskrevet A4-skilt ved indgangen til Musikhuset Esbjerg.

Det her bliver sjovt, tænkte jeg. Verdens bedste publikum til familieforestillingen Hallo! En forestilling, der netop blev annonceret som en familieforestilling.

Folketeatret havde ladet skuespilleren Søren Hauch-Fausbøll – som i en lang periode var manden inde i Bamse – og ny-cirkusartisten Sunniva Byvad fremtrylle deres helt egen forestilling.

På meget charmerende vis ledte de os gennem en blanding af en klovneforestilling og en poetisk gang kropsteater.

Handlingen er to mennesker i en scenografi, der består af et stort blomstrende japansk kirsebærtræ, en kæmpe sofa af den slags, hvor den ene halvdel vender fremad og den anden vender væk – hertil en kæmpestor dør i den ene side af scenen. Bagtæppet var et flot, neutralt tæppe i bueform.

Her på den kæmpestore scene som Teatersalen faktisk har, når det gælder en intim forestilling helt klart beregnet til mindre lokaler, udspiller der sig så en herlig historie om den barnlige klovn – og hans alter ego – den meget kropsligt dygtige artist.

Det er en historie helt uden ord. Kun ordet Hallo indgår, når klovnen vil finde ud af om der er nogen tilstede.

I et legende univers føres vi i 50 minutter fra start til slut i dette poetiske univers. Dygtigt spillet, fremragende lys og lydside.

Men der er et men. Salen er uegnet til den slags teater. Ramt familier havde man heller ikke. Vi var 42 tilskuere og af dem meget få børn.

Faktisk lidt synd for her var en lille forestilling, der appellerede til fantasien på alle niveauer, men på den store scene bliver den lidt kedelig i længden – på trods af de medvirkendes store energi og engagement.