Anmeldelse: I tilfælde af… er en stor teateroplevelse

I tilfælde af… er et stykke, der i alle de små værker sætter tingene på spidsen, konstant udfordrer os og viser de værste sider af mennesker under pres

Anmeldt af Vivian Blicher Hansen og Michael Bendix Hansen

Howard Barkers ”I tilfælde af…” i Musikhusets Teatersal starter visuelt stærkt og effektfuldt, så vi ikke er i tvivl om, at personerne under den store teltdug på scenen befinder sig i en krigszone. Den voldsomt blafrende teltdug, de hurtige lysglimt, eksplosioner, blodrøde farver og røgtåge fylder scenen og salen, og en tiltagende højere sirenetone får os til at føle, at vi også er midt i krigshelvedet.

Det er en væverfamilie under teltdugen, og vi er med dem i deres angst og gru, men også med den overlevelsestrang og fortrængningsevne, som mennesker i katastrofesituationer oplever. Her illustreret ved, at mens krigen raser, væver familien videre på deres tæppe og opdager, at menneskeblod fra døde omkring dem er bedre til at farve tæpperne end okseblod.

Det er en barsk og dramatisk forestilling, som består af en række små værker i forskellige tider og rum, der alle illustrerer menneskelige relationer i krigs- og katastrofesituationer: Konflikter og kontraster mellem følelser og fornuft, forståelse og afstumpethed, magt og underkastelse, moral og begær, person og samfund.

Vi møder den godtroende kvinde, der uforvarende lukker sin mands mordere ind i huset. Vi møder kejseren, der klynker og håner sin undersåt. Vi møder luderen, der nedværdiges af politikere. Vi møder moderen, der slår sin egen datter ihjel, for at frelse hende for en skæbne værre end døden. Vi møder kvinden, der anklages for at pirre mænd ved at vise sine ankler. Og vi møder mange flere…

De fire dygtige skuespillere fra Det Kgl. Teater folder til fulde alle de følelser ud, og omklædning og skift mellem karaktererne foregår på scenen, så vi som publikum hele tiden bliver fastholdt i de voldsomme scener og dilemmaer, der udspiller sig. Hvor tvivl, angst og sårbarhed møder had, vrede og fortrængning.

Et særligt scenografisk greb, som at lade træningsredskaber fra et fitnesscenter virke som tortur- og drabsinstrumenter, understreger åbenlyst det hverdagsagtige i karakterernes grusomhed og fortvivlelse.

”I tilfælde af…” er et stykke, der i alle de små værker sætter tingene på spidsen, konstant udfordrer os og viser de værste sider af mennesker under pres. Vi forlader salen i en blanding af afmagt, fortvivlelse og indignation – og en stor teateroplevelse rigere.

Som direkte modsætning havde Musikhuset aftenen før den uforpligtende og underholdende forestilling ”De urørlige”, der er baseret på den prisvindende franske spillefilm.

Det er dét, teater kan!