Anmeldelse: Sprudlende julekabaret
Udgivet 25. november 2024
På loftet sidder krisen er en sprudlende julekabaret af Cafe Liva
Anmeldt af Helle og Thomas Hauger
Der er smæk for skillingen og ingen tabuer i kabaretten som den udfoldede sig i Teatersalen i Musikhuset. Vi har ikke før set nogen af Cafe Livas julekabaretter, men derimod en del af deres andre kabaretter. Alle vores forventninger blev opfyldt til fulde.
Jacob Morild – som også er ansvarlig for tekst og instruktion – har et særdeles kompetent hold i Karsten Jansfort, Morten Wedendahl og Thomas Pakula. De to sidste mestrer mange instrumenter i et swingende jazzet akkompagnement. Ofte iført grimme hatte, ører og næser og supplerer mesterligt Karsten Jansforts elegante spil og Jacob Morilds lidt lumre ansigtsudtryk i adskillige af sketchene.
Der lægges ud med studentersangerne fra Dansk ordblinde forening. Det første udtryk for ingen tabuer – men hylende skægt, og så er aftenen slået an.
Jansfort og Morild er totalt morsomme i de numre hvor de taler i munden på hinanden og eller forbi hinanden. Specielt i nummeret om den pæne mand, der blot vil købe en Koran og dernæst en lighter. Morild er ekspedienten der tænker på noget helt andet. Eller nummeret om de to gamle tv-kokke, der vil præsentere julegaveideer og ender med at ville lave et vildmarksbad af en gammel, opgravet oliebeholder.
En vidunderlig fulde mands sketch kan ikke få ordet iltsvind og landmænd over sine læber. Hylende morsomt og ekstremt aktuelt med den nye Grønne trepart in mente.
Gud fylder også godt i kabaretten i Morilds klamme præsts politisk ukorrekte oplæsning af juleevangeliet, for slet ikke at tale om der hvor Vor Herre dukke op i et talkshow om fraværende fædre. Absurd humor fra øverste skuffe.
Eller hvad med Tyrolernummeret – Hansi Hinterhyler spillet af Karsten Jansfort – hvor de erotiske fantasier viser sig at være rettet mod en bjergged. Nummeret er arrangeret af Thomas Pakula, der også står bag et flot Mills Brothersagtigt julemedley. Her demonstreres de 4 medvirkendes ultra musikalitet sig på øverste hylde.
Sidst skal vi lige forbi den fantastiske frelsernummer HAN ER OVERALT – Hvor Jansfort forsøger at få violinbuen til at makke ret på helt klassisk klovne vis!
Der var masser af herlige højdepunkter i kabaretten, men til netop den intime kabarets legen med og kontakt med sit publikum egner teatersalen sig altså ikke. Alle havde vi dog en hylende grinagtig aften.